3 weken vol indrukken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ellen Loenen - WaarBenJij.nu 3 weken vol indrukken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Ellen Loenen - WaarBenJij.nu

3 weken vol indrukken

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ellen

04 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

De afgelopen weken al weer veel gezien en gedaan. Ik heb mijn foto's op hyves gezet want dat werkt niet zo goed op deze site.

3 Weken terug samen met 3 huisgenootjes naar de grootste bungee jump van de wereld (zeggen ze) gegaan. Jos heeft hier vanaf gesprongen en ik ben mee geweest naar het platform. Het was erg leuk om mee te maken het sfeertje daar was heel erg leuk. Waar ik eerst dacht dat ik het nooit zou doen heb ik nu mijn twijfels. Alleen het mooie uitzicht en de locatie is al de moeite om het te overwegen. Die avond hebben we een feestje van Khaya gehad, dat was ons laatste feestje met Jos en Janneke dus hebben we hier natuurlijk wel even een heel leuk feestje van gemaakt. De dinsdag erna zijn Jos en Janneke gaan reizen en hebben we er 2 nieuwe huisgenootjes bij gekregen.

Via via hebben Else, José ik kunnen regelen dat we mee konden langs verschillende projecten in de townships met de vrijwilligersorganisatie BeMore . Op die plekken zie je echt de armoede en ik vind het dan ook moeilijk om wat ik heb gezien te verwoorden. Het gekke vond ik dat je weet dat het er gevaarlijk is maar als je er door heen rijdt lijkt het er wel gemoedelijk en gezellig. Je ziet veel mensen buiten op straat en allemaal met elkaar aan de praat, kinderen die aan het spelen zijn. Het is wel triest om te zien dat kinderen van 2/3 daar alleen over straat lopen in zo’n gevaarlijke omgeving. Ik stoorde me er wel aan dat vrijwilligers al die kinderen op gingen pakken en knuffelen en verbaasde me hoe die kinderen dat allemaal toe lieten. Misschien irriteerde ik me vooral aan het beeld de “rijke” blanke vrijwilligers die wel even leuk doen tegen de arme maar zo schattige donkere kinderen en dan weer gaan. Het heeft dus duidelijk indruk gemaakt en me zeker aan het denken gezet.

Donderdag 24 sep. was het hier Heritage day, een nationale feestdag waarin je stil hoort te staan bij je herkomst. Maar het wordt ook wel nationale braaidag genoemd. Bas en ik waren toen even langs de kust gereden, een hele mooie weg langs de zee met braaiplekken waar heel veel mensen aan het braaien waren. We zijn even uitgestapt en hebben bij een gezinnetje gekeken en met ze gepraat, ze waren slakken uit de zee aan het halen om die later te braaien.

Verder heb ik dan natuurlijk ook nog mijn stage elke week. Dat gaat tot nu toe goed en ik ben vorige week begonnen met mijn eerste therapie (eindelijk!). Dat was heel erg leuk om te doen en het meisje was zo enthousiast. Ik heb ook al meteen dingen gezien waar ik met haar aan kan werken dus dat is wel motiverend. Deze week hebben de kinderen vakantie en zijn ze bij de ouders waardoor ik helaas niet verder kon.

Afgelopen maandag zijn Jos en Janneke terug gekomen van hun reis en hebben nog 2 nachtjes bij ons geslapen. Het was ontzettend leuk dat ze even terug waren in het huis en i.v.m. vakantie op mijn stage kon ik korte dagen werken dus hebben we het nog even gezellig gemaakt. Lekker uit eten geweest, nog even drankje in de kroeg/karaoke bar gedaan en vooral veel gelachen. Woensdag samen met andere huisgenootjes ze uitgezwaaid op het vliegveld, vind het jammer dat ze weg zijn maar dat was zeker niet de laatste keer dat ik ze zal zien!

Gister wilde Bas en ik naar Addo Elephant, een natuur park. Wij vol optimisme de auto in willen we weg rijden komen we erachter dat we niet weten welke kant op. Ook hadden we niet aan een kaart of iets gedacht dus wij weer terug een kaart halen en toen konden we eindelijk gaan. (Dat wordt nog wat als we over 2 weken gaan rondreizen!) Onderweg bijna een ongeluk gehad want blijkbaar mag je hier op de snelweg 20km t/m 120km rijden. De weg erheen was heel erg mooi, je gaat dan een beetje de binnenlanden in en dat is totaal niet toeristisch maar wel super mooi. De snelwegen zijn goed te doen maar de gewone wegen zitten vol gaten. Soms zit er echt een gat van 2 bij 2 en 20cm diep, dat is dan een weg waar je officieel 80 of 100 mag rijden!
Gelukkig uiteindelijk heel en wel bij Addo aangekomen. Het was ook wel zeker de moeite waard. Het gebied was heel erg mooi en het was een mooie, warme dag waardoor bij elk watertje wel olifanten waren. Verder ook veel schildpadden, kudu’s, soort hertjes en van die stekelvarkentjes als in Pumba van de Lion King gezien. Klein dingetje was dat we niet konden eten tussendoor wat niet echt bevorderlijk was voor ons humeur. Gelukkig konden we beiden wel lachen om hoe “aardig” we tegen elkaar waren en hebben we besloten dat we voortaan zorgen dat we op tijd eten. Maar ondanks dat was het een gezellig dagje.

Dat waren wel de belangrijkste dingen de afgelopen 3 weken. Het gaat hier dus heel goed, heb het naar mijn zin en als ik bedenk dat er al weer ruim een maand om is hoop ik niet dat de rest ook zo snel gaat want dan is 5 maanden veel te kort! (Hoewel het natuurlijk een goed teken is dat de tijd snel gaat).

Veel liefs ellen

  • 04 Oktober 2009 - 14:30

    :

    Hey Ellen!
    Leuk om weer wat verhalen over je avonturen daar te horen!:D
    Zo te lezen vermaak je je daar prima! En idd 5 maanden zijn zo om, dus geniet er maar goed van!!
    Veel plezier maar weer!

    Kusjes

  • 04 Oktober 2009 - 14:38

    :

    Leuke pics trouwens!;)

  • 04 Oktober 2009 - 19:05

    Eva:

    Hoi Ellen....leuk om je verhalen te lezen...ik heb helaas nu niet zo veel tijd maar ik wilde je even lieve groeten sturen...succes met je projecten...eva uit honduras

  • 04 Oktober 2009 - 19:56

    Lous:

    Hoi Ellen,
    Nou zeg, het duurt wel erg lang voor je wat schrijft maar dan is het ook meteen weer de moeite van het lezen waard. Je hebt al weer aardig wat gezien en beleefd. Je foto's heb ik nog niet gezien want ik heb geen hyves. Maar even aan Steven vragen. Het is fijn te lezen dat je het naar je zin hebt. geniet er nog maar van want die 5 maanden zijn zo weer om. Jammer dat we elkaar vanmiddag niet even via Skype konden spreken. Misschien een volgende keer.
    XXX Lous

  • 04 Oktober 2009 - 19:59

    Marjon Moerland:

    Hey Ellen,

    Leuk om weer een reisverslag te lezen. En tjonge wat maak je een boel mee!!!! Bijzonder hoor.
    Geniet ervan en pas goed op jezelf!

    Groeten Marjon

  • 05 Oktober 2009 - 20:00

    Maike:

    Lieve Ellebel!

    Dit lijkt wel de omgekeerde wereld.. Zit jij ineens in een heel ander land en ik hier thuis jouw verhaaltjes te lezen. Het blijft raar, maar ik vind het super om te horen dat je het zo naar je zin hebt!
    Geniet nog maar lekker!

    Liefs Maike

  • 07 Oktober 2009 - 12:22

    Marga Alferink:

    Hoi Ellen,

    Wat leuk om je verhalen uit het verre Z.Afrika te lezen ben benieuwd of je nog een keertje gaat jumpen, maar dat lees ik dan wel, ik las dat je ook nog gaat rondreizen wat mooi, wat zul je nog veel zien en beleven we wensen je nog een hele mooie tijd en we blijven je verhalen lezen.

    groetjes van ons allemaal hier uit Marienheem

  • 08 Oktober 2009 - 11:28

    Nicole:

    Hoi Lieve Ellen, even een snel groetje vanuit Ghana. Ik vind het fijn om te horen dat je het naar je zin hebt.Volgens mij heb je ook een prima sociaal leventje daar! Ook interresant om te zien hoe jij Zuid Afrika ervaart. Het gevoel dat je beschrijft toen je de arme wijken bezocht heb ik ook ervaren als alles behalve prettig, zoals je zegt.. even kijken en weer weg... zonder iets te doen. Ik ben nieuwsgierig naar je therapien!! Zorg goed voor jezelf meid. Liefs Nicole

  • 11 Oktober 2009 - 15:35

    Jody:

    Hey Ellen!!!

    Echt super leuk om je verhalen te lezen...
    Ik word er alleen een beetje jaloers van! haha..(Ik zit hier hard te leren voor tentamens :s)

    Anyway.. ik hou je site in de gaten hoor!

    Geniet van alles en ik spreek je snel!!!!

    Dikke kus en take care!

    ps. Ik mis je nog steeds op stage hoor :(

  • 12 Oktober 2009 - 18:25

    Marjolein:

    Hi El,

    Wat leuk om je verhalen te lezen! En dat je het zo naar je zin hebt!!! Doe je wel voorzichtig als je gaat rondreizen!

    Liefs Marjolein

  • 14 Oktober 2009 - 11:51

    Bas:

    Hey Ellen!

    Eindelijk heb ik je verhaal gelezen;) Leuk gedaan, mijn complimenten!

    Ben blij dat je het gewoon bij Bas houdt in plaats van mijn lieve koosnaampjes...ghehe.

    Tot vanavond!

    Xx Bas

  • 16 Oktober 2009 - 14:13

    Anita:

    Hoi Ellen, leuk om je verhalen te lezen, carla zei dat ik eens moest kijken naar je verhalen??
    veel plezier en geniet ervan

    groetjes Anita Ruiter

  • 21 Oktober 2009 - 08:52

    Martien:

    Lieve Ellen
    Ik ben weer helemaal op de hoogte van je belevenissen. Je hebt het nog reuze naar je zin. Gelukkig. Die armoede is vreselijk he.De rijken vinden het allemaal wel goed. Die trekken zich niet veel van die mensen aan.Dat zal ook wel niet veranderen. Wat leuk dat Erik nu ook op zich zelf gaat wonen. Je ouders vonden het erg mooi. Ik ben reuze benieuwd.Het is verbazend zo snel als ze zich aanpassen. Monigue heeft het erg naar haar zin. Ik hoop dat Erik het ook fijn vind. Tot gauw meisje. Veel plezier met je werk.Ik blijf je volgen. ,

  • 01 November 2009 - 13:29

    Terence Van Aliese:

    ffffffr57ethgghjlppwqwweertuo[[[[[[[11223344444578788912236890- vvnndjsaaaaaaaaaaadfgyyyu
    van Terence, hij vond je foto's met de dieren erg interessant.
    .,.kllllooo

  • 03 November 2009 - 11:25

    Janneke:

    Hey Ellen,
    Het wordt tijd voor een nieuw verhaaltje dacht ik zo.... ;)
    Liefs Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2010

Van Slipper naar Snowboot

10 Januari 2010

Een zomer met Kerst en Oud & Nieuw

14 December 2009

Duiklessen

25 November 2009

Choas, drukte, dansen, zingen I love South Africa!

03 November 2009

Kaapstad & Wild Coast
Ellen

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 9646

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: